Kolory na stronie internetowej – krótki poradnik dla początkujących

Dlaczego niektóre strony internetowe są przyjemne w odbiorze, inne natomiast wydają się chaotyczne i nieprzyjazne użytkownikowi? Oczywiście czynników, które za to odpowiadają, istnieje mnóstwo. Jednym z istotniejszych jest kolorystyka. Dobór barw oraz ich zestawienie odgrywa ważną rolę w kwestii oddziaływania na emocje użytkowników, a także ich decyzje – również te zakupowe. Jak więc w prosty sposób wybrać kolory dla swojej witryny? Dowiedz się, zapoznając się z poniższym wpisem.

Jak kolory wpływają na odbiór strony?

Kolory bez wątpienia mają moc – wpływają na emocje, wywołują skojarzenia, a nawet w jakiejś mierze oddziałują na zachowania. Niebieski wzbudza zaufanie, dlatego często decydują się na niego firmy technologiczne i finansowe, takie jak Facebook lub PayPal. Czerwień natomiast działa pobudzająco – również na apetyt, w związku z czym można ją często spotkać w wizualnej identyfikacji branży gastronomicznej. Czerń czy biel kojarząca się z tym, co klasyczne, eleganckie i minimalistyczne, jest charakterystyczna dla luksusowych marek motoryzacyjnych, modowych i biżuteryjnych.

Narzędzia do tworzenia spójnej palety kolorystycznej

Dobór właściwych kolorów nie powinien sprawić Ci trudności, jeśli skorzystasz z gotowych narzędzi, takich jak Adobe Color, Paletton i Coolors. Inspiracje kolorystyczne i graficzne znajdziesz też na stronach typu Behance, gdzie projektanci dzielą się swoimi pomysłami i projektami. Pamiętaj, by paleta kolorystyczna serwisu pozostawała spójna z identyfikacją wizualną Twojej marki.

Zasady doboru kolorów

W zestawieniu kolorów pomogą Ci nie tylko narzędzia, lecz także znajomość zasad doboru barw oraz koła barw. By stworzyć harmonijne połączenie, zdecyduj się na jeden z popularnych schematów doboru kolorów:

  • Komplementarny – zestawia kolory leżące naprzeciwko siebie na kole barw, np. niebieski i pomarańczowy. Ze względu na takie kontrastowe połączenie sprawdza się w celu wyróżnienia ważnych elementów.
  • Analogowy – wykorzystuje kolory sąsiadujące ze sobą na kole barw, np. zielony i niebieski, tworząc w ten sposób harmonijny i spójny efekt.
  • Monochromatyczny – bazuje na różnych odcieniach jednego koloru, dzięki czemu taka monochromatyczna strona prezentuje się bardzo elegancko.

Pamiętaj również o stosowaniu kolorów z umiarem. Za duża liczba barw sprawi, że strona będzie wyglądała chaotycznie i mało zachęcająco. Pomocną w tym przypadku zasadą jest 60-30-10:

  • 60% – kolor dominujący, np. tło.
  • 30% – kolor uzupełniający stosowany w sekcjach, nagłówkach czy ilustracjach.
  • 10% – kolor akcentowy, np. do podkreślenia przycisków CTA bądź linków.

Zadbaj również o kontrast i czytelność treści. Użytkownik nie powinien się wysilać, by odczytać tekst. Najlepiej sprawdzą się klasyczne połączenia w formie czarnego tekstu na białym tle. Postaw na odpowiedni kontrast między treścią a tłem, aby użytkownik nie musiał się wysilać podczas lektury. Dobre rozwiązania to klasyczne połączenia jak czarny tekst na białym tle albo białe napisy na ciemnym tle, jeśli tworzysz stronę w stylu dark mode.

Praktyczne wskazówki dotyczące projektowania strony internetowej

Projektując stronę bądź zlecając jej projekt, pamiętaj o kilku istotnych zasadach:

  • Zadbaj o hierarchię wizualną – kolor powinien pomagać użytkownikowi w nawigacji, a nie go dezorientować.
  • Zachowaj konsekwencję – jeśli przycisk CTA jest zielony na stronie głównej, nie zmieniaj jego koloru na inny na podstronach.
  • Testuj kolory na różnych urządzeniach – odcienie mogą prezentować się inaczej na monitorze komputera i ekranie smartfona.
  • Zwróć uwagę na dostępność – nie każdy widzi kolory tak samo, dlatego warto sprawdzić, czy strona jest czytelna dla osób z wadami wzroku, np. daltonistów.
  • Testuj różne warianty – czasem zmiana odcienia przycisku może znacząco wpłynąć na liczbę kliknięć, warto więc eksperymentować i sprawdzać, co działa najlepiej.

Jeżeli nie zajmujesz się na co dzień tworzeniem internetowych serwisów, możesz zwrócić się po wsparcie w tym zakresie do specjalistów, na przykład agencji projektującej strony internetowe w Lublinie i nie tylko: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.

Dobór kolorów na stronę internetową to kwestia zarówno estetyki, jak i użyteczności serwisu. Właściwie skomponowana paleta zwiększa zaangażowanie użytkowników, poprawia czytelność treści oraz pozytywnie wpływa na konwersję. Dlatego stosuj kolory świadomie, dbaj o kontrast i testuj różne warianty, by znaleźć najlepsze rozwiązanie – doskonale odzwierciedlające emocje, które chcesz wzbudzić u odwiedzających serwis.